Escape Berlin – Recension

Escape Berlin – Recension

Vill du och ditt kompisgäng hitta på något riktigt fartfyllt och festligt? Ligger det en möhippa, svensexa eller något annat jippo som skall fyllas med roliga aktiviteter inom en snar framtid? DÅ kan jag rekommendera er den ultimata aktiviteten som kommer att uppskattas utav ALLA! Escape Berlin erbjuder dig och dina kamrater eller kollegor en urkul upplevelse, som ni kan tänka tillbaka på en grå, trist dag när allt känns pyton, för att liva upp stämningen!

Escape Games Berlin - Sherlock Holmes
Escape Berlin – Sherlock Holmes

Den där lille uppstoppade krabaten kan man få en glimt av om man väljer att testa spelet vid namn Sherlock Holmes, som det nu kommer att hagla fina lovord om. Jag och ett glatt gäng svenskar var nämligen iväg och testade denna roliga aktivitet och jisses vilket äventyr det var.

Escape Berlin är beläget på en rätt mystisk och intetsägande plats – den närmsta beskrivning jag kan komma på är kontorsbyggnader från 80-talet möter sunkigt industriområde. Som tur är ligger det inte alls särskilt långt ifrån stationen Landsberger Allee, dit man kan ta sig till med antingen S-bahn eller spårvagn. Nåväl, när man sedan vågat sig in i den gamla kontorsbyggnaden tar man hissen rätt upp till där äventyret väntar. Det ser rätt anspråkslöst ut – en toalett som påminner om vilken vårdcentralstoalett som helst, skåp där man kan låsa in sina värdesaker medan man spelar spelet (OBS! de erbjuder hänglås med nyckel, du behöver alltså inte ta med dig själv!) som påminner om den “gamla goda” tiden på högstadiet och ett minimalistiskt väntrum där man träffas 15 minuter innan spelet börjar, då personalen vill säga några ord om vilka regler som gäller under spelets gång. Escape Berlin erbjuder 3 olika spel (i skrivande stund): Sherlock Holmes, Big Päng och Schnapsladen. Vi deltog som sagt på det förstnämnda spelet och var 4 personer som spelade. Beroende på vilket spel man väljer kan man vara mellan 2-12 personer men jag har svårt att tänka mig att det överhuvudtaget går att spela när det är så pass fullt. Jag skulle rekommendera att man är en grupp om max 5 personer, annars blir det nog lätt smockfullt och svårt att ha koll på vad alla pysslar med.

Spelet går alltså ut på att, likt andra escape games, ta sig ut från ett eller flera rum genom att lösa diverse mysterier och gåtor under tidspress. Jag kan verkligen varmt rekommendera Sherlock Holmes-spelet (ja, jag är själv ett stort Sherlock-fan) då det var både spännande, kul och mys-rysigt på samma gång. Spelen kan genomföras både på tyska och engelska ska tilläggas. De säljer även presentkort – ett hett födelsedagstips! Detta kommer vara uppskattat.

Escape Berlin - Triumferar på Sherlocks soffa
Escape Berlin – Vi klarade att lösa mysteriet! Wohoooo!

Som sagt, vad väntar ni på? Detta MÅSTE ni testa! 🙂